Operationen

Ja, då tänkte jag försöka berätta lite om operationen då. Jag skrevs in måndag den 2/3 kl 7.30. Fick en sängplats och fick byta om till de otroligt fina operationskläderna! Efter en stund så fick jag några tabletter och sagt att snart var de dags. Jag rullades ner runt tio tiden och väl framme fick jag hälsa på x antal narkossköterskor och div annan personal. Det kopplades på en massa mätsaker på huvudet och för ekg, pulsmätare, blodtryckmaskin, en muskel mätare och det sattes nål. Sen fick jag vänta, tror de var i en halvtimme, och den halvtimmen var nog de värsta jag varit med om, vilken ångest! Låg där mitt i salen med en massa folk runtomkring och inte kunde jag röra mig så mkt heller... fy.. Iaf så hade de blivit nå missförstånd för personalen trodde läkaren ville prata med mig innan dom sövde men de ville han inte.. Så när han kom var de bara att andas in och somna.. När jag vaknade hade jag ont, såklart, men var endå rätt "pigg". Det första jag frågade om var vatten och sen ville jag ha nåt mot smärtan, skööönt! Var väl klar vid två nånting, operationen hade gått bra men tagit ca en timme länge än dom räknat med för sköldkörteln var större än dom trott. Fick ligga på uppvaket till närmare halv åtta på kvällen, jag sov mest hela tiden. Det kom folk och tog temp emellanåt, jag ville ha vatten hela tiden men fick bara dricka lite ibland! Ringde jocke där emellan oxå och berättade att allt gått bra. När jag äntligen kom upp på avdelningen var det i princip bara till å sova. Tog smärtstillande nån gång till under natten. På morgonen efter var jag relativt pigg, var uppe å knatade emellanåt, åt och drack som vanligt. Det togs endel prover men i övrigt hände inte så mkt. Förutom endel stickningar i ansikte och händer mådde jag bra så på em blev jag utskriven mot att jag hörde av mig om inte stickningarna försvann. Det blev inte bättre så på tisdagkvällen fick jag åka till akuten. Där fick jag efter en lång väntan en spruta och sen ville dom ha mig kvar över natten.. Upp på avdelningen för å sova då och sen på morgonen togs det nya prover. Fick vänta till efter lunch för resultaten och då dom fortfarande inte var bra ville han inte skriva ut mig.. Fick iaf permis över natten. Så idag åkte jag tillbaka för ytterligare provtagning, denna gång hade iaf värdet stigit lite så jag fick bli utskriven iaf! Ska tillbaka i morgon för ännu en provtagning.. Hoppas dessa kalciumtabletter hjälper så värdet är bra. Över lag är jag rätt nöjd med hur allt gått till. Min läkare har varit underbar, han är mkt noggrann och har verkligen tagit sig an mig. Övrig personal jag träffat under dehär dagarna har varit övervägande bra och treviga dem med. Är väldigt glad och tacksam för all upmuntran och stöd jag fått av familj och vänner, det känns bra att ni bryr er!

Ska försöka förklara dedär med stickningarna. Jo, i anslutning till sköldkörteln sitter 4 st bisköldkörtlar som sköter kalciumproduktionen i kroppen. Under operationen måste läkaren försöka få dom kvar när han tar bort den stora. Vilket min läkare lyckades med (har fått förklarat för mig att det är ett väldans pickelgöra och absolut inte de lättaste) Iaf så var det en av de fyra som antagligen fick syrebrist under op och antagligen "dött". De andra tre är såklart rubbade efter op. Direkt efter ettt sånthär ingrepp blir kroppen automatiskt vädligt "kalciumtörstigt" Och då kan man få stickningar i ansikte/händer/fötter. För att få bukt med de så fick jag kalciumtabletter, brus, som jag ska ta minst tre gånger om dagen. Men värdet vill inte riktigt komma upp iaf, har visserligen höjts lite i dag ( igår låg det på 1,79 idag på 2.0 det ska ligga på minst 2.6) men är det inte ok i morgon ska jag få nån slags d-vitamin som tydligen ska hjälpa kroppen att ta upp kalciumet.

Nu ska jag försöka vila så mkt det bara går, dricka kalcium och göra mina nackövningar!

Tjipp!

Kommentarer
Postat av: Camilla

smaskens med kalcium :-) men du, nu kan livet börja!

2009-03-05 @ 17:52:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0